Social media en solliciteren

Je bent hier:

Misschien gebruik je social media al weleens om naar vacatures te zoeken. Op vergelijkbare wijze gebruiken werkgevers ook social media om kandidaten te zoeken of om meer over een persoon te weten te komen. Ben je aan het solliciteren, dan is het belangrijk dat jouw Facebook, Twitter, Linkedin en andere social media accounts er netjes uitzien en geen buitensporige inhoud bevatten. Daarnaast kan de inhoud van je social media accounts ook extra aandacht trekken van potentiële werkgevers.

Invulling geven aan je social media

Jouw social media kun je nuttig maken en gebruiken als extra visitekaartje naar potentiële werkgevers. Het is natuurlijk goed als jouw pagina of account eruit springt wanneer werkgevers naar kandidaten zoeken. Enkele tips:

  • Vertel wat over jezelf, vat dit samen. Presenteer jezelf sterk.
  • Je werk benoemen: laat zien dat je vak jou boeit, door bijvoorbeeld berichten te delen of te reageren op interessante artikelen. Vermeld ook dat je een cursus of workshop hebt gevolgd of naar een vakbeurs bent geweest.
  • Je kunt zelf ook blog artikelen schrijven over vakgerelateerde onderwerpen.
  • Heb je op een bijeenkomst met mensen uit je vakgebied gesproken? Maak een connectie met ze op Linkedin.

Risico’s en wat je niet moet doen

Voor een potentiële werkgever ben je nog onbekend. Hij zal je ongetwijfeld googelen en sommige dingen kunnen een verkeerde indruk geven.

  • Wat je richting vrienden en/of familie communiceert, communiceer je meestal niet naar je werkgever. Bedenk wel dat alles wat je op social media plaatst ook door hen gelezen wordt.
  • Bij social media als Facebook kun je bepaalde berichten afschermen. Maak hier gebruik van, zodat een werkgever geen eerste verkeerde indruk van je krijgt.
  • Denk bij het plaatsen van berichten aan de functie die je bekleedt. Is het gepast dat mensen vanuit je werkomgeving jouw bericht eventueel te zien krijgen?
  • Zoek via Google of Bing eens op je eigen naam en controleer wat er zoal over jezelf te vinden is.