Social media en solliciteren

Je bent hier:

Is jouw social media sollicitatieproof?

Misschien gebruik je social media al weleens om naar vacatures te zoeken. Op vergelijkbare wijze gebruiken werkgevers ook social media om kandidaten te zoeken of om meer over een persoon te weten te komen.

Ben je aan het solliciteren, dan is het belangrijk dat jouw Facebook, Instagram, Linkedin en andere social media accounts er netjes uitzien. Daarnaast kan de inhoud van je social media accounts ook extra aandacht trekken van potentiële werkgevers.

Invulling geven aan je social media

Maak jouw social media pagina’s nuttig en gebruik ze als extra visitekaartje voor mogelijke werkgevers. Het is natuurlijk goed als jouw pagina of account eruit springt wanneer werkgevers naar kandidaten zoeken. Enkele tips:

  • Vertel wat over jezelf, vat dit samen. Presenteer jezelf sterk.
  • Je werk benoemen: laat zien dat je vak jou boeit, door bijvoorbeeld berichten te delen of te reageren op interessante artikelen. Vermeld ook dat je een cursus of workshop hebt gevolgd of naar een vakbeurs bent geweest.
  • Je kunt zelf ook blog artikelen schrijven over vakgerelateerde onderwerpen.
  • Heb je op een bijeenkomst met mensen uit je vakgebied gesproken? Maak een connectie met ze op Linkedin.

Risico’s en waar je mee moet oppassen

Voor een potentiële werkgever ben je nog onbekend. Hij zal je ongetwijfeld googelen en sommige dingen kunnen een verkeerde indruk geven.

  • Wat je richting vrienden en/of familie communiceert, communiceer je meestal niet naar je werkgever. Bedenk wel dat alles wat je op social media plaatst ook door hen gelezen wordt.
  • Bij social media als Facebook kun je bepaalde berichten afschermen.
  • Denk bij het plaatsen van berichten of het gepast is dat jouw baas en collega’s dit te zien krijgen.
  • Zoek via Google of Bing eens op je eigen naam en controleer wat er over jezelf te vinden is.